2023. április 14., péntek

Biblioterápia az iskolai könyvtárban

(A márciusi online előadásom rövid tartalma)

 1. Bevezető

A biblioterápia alkalmazása az iskolai könyvtárakban nem tud úgy zajlani, mint másutt. A diákok a leterheltségre hivatkozva ritkán vállalnak tanórák utáni tevékenységet. Mivel e tevékenység még mindig ismeretlenebb műfaj, mint mondjuk a zenei, képzőművészeti és sportprogramok, ezért érdemesebb beépíteni a tanórákba.

Személyes tapasztalatom azt mutatja, hogy a magyar nyelv és irodalom órák a legalkalmasabbak erre a tevékenységre. Viszont lehet alkalmazni más szakterületen is, mint például: osztályfőnöki, vallás, pszichológia, társadalomismeret és polgári nevelés órákon. Néha elég egyetlen órai biblioterápiás tevékenység ahhoz, hogy valamilyen témát élénken és intenzívebben bemutassunk. A témaválasztás ilyen esetben a tanár és a könyvtáros együttműködésén alapszik, ahol célszerű bevonni a gyerekek igényeit is.


2. Ahogy a munka elindult...

Az első biblioterápiás képzésen 2010. júniusában vettem részt a csíkszeredai Kájoni János Megyei Könyvtár jóvoltából, amelyet A Romániai Magyar Könyvtárosok Egyesülete szervezett meg. A kétnapos tréning előadója Bartos Éva, az akkori budapesti Könyvtári Intézet vezetője volt. A 2010-2011-es tanévtől kezdődően, kipróbálva a tanultakat, igyekeztem belopni a biblioterápiás módszereket az iskolai könyvtárosi tevékenységeimbe. Gondolok itt a felolvasómaratonokra, a kiemelkedő irodalmi alakok évfordulóinak megünneplésére, a rendkívüli magyar órák kiegészítésekénti szerepléseimre, megbeszélésekre. Próbálkoztam csoportokkal is, de egyelőre az olvasóklubhoz hasonló hangulatot élénkítettem fel. Viszont arra elég volt, hogy kipróbáljam magam ezen területeken.

Az igazi áttörést 2017. novembere hozta el. Újból részt vettem egy biblioterápiás továbbképzőn. Az egyik előadó Bartos Éva, a könyvtári biblioterápia megalapozója volt, mellette pedig Gulyás Enikő informatikus könyvtáros és informatika tanár adott elő, aki szintén beleásta magát a biblioterápia rejtelmeibe. A hallottaktól és látottaktól fellelkesülve döntöttem el, hogy már jómagam is indíthatok egy célirányos csoportot a könyvtárban. A kezdeményezésemet úgy az érintett kollégáim, mint az iskola vezetősége is örömmel fogadták. Ettől a perctől kezdve a biblioterápia szervesen beépült a könyvtárosi tevékenységbe. Azóta minden tanévben több csoportot indítok útjára. Iskolán kívül, kollégáimnak, magyar nyelv és irodalom szakos tanároknak, s ahol alkalmam nyílik, megmutatom a biblioterápia előnyeit. Első sikeres munkámról, Béres Judit irodalomterapeuta jóvoltából, írhattam egy beszámolót a 2018/12 Könyv, Könyvtár, Könyvtáros folyóiratban Biblioterápiás foglalkozás a székelyföldi Márton Áron Főgimnáziumban címen.

2019. áprilisában a háromszéki kollégáktól meghívást kaptam egy biblioterépiai továbbképző lebonyolítására. A képzés Sepsiszentgyörgyön zajlott (link: http://szekelyiskkonyvtaros.blogspot.com/2019/04/sepsiszentgyorgyi-biblioterapias.html)


3. Előkészületek

A biblioterápiai foglalkozásra való felkészüléskor figyelembe vettem az addig tanultakat, majd megtoldottam néhány sajátos jellegű ötlettel:

a.) az első az információanyag begyűjtése volt, amely segítette a biblioterápia gyakorlati kimenetelét.

b.) ezt követte az óratervezés: tartalmas olvasmányok válogatása, amelyek előcsalogatják az emberből a kíváncsiságot, hatnak az érzelmekre, a gondolkodásra, és vitára késztetik a jelenlévő diákokat.

c.) a hírveréshez szükségesnek éreztem a plakátkészítést, amely évek óta az Olvasói utazás névre hallgat. A plakát tartalmazza magát a meghívót, hogy beszélgetés lesz irodalmi művek segítségével, az időpontot, a helyszínt és a foglalkozásra vonatkozó jellemzőket (saját gondolat, vélemény, barátság fogalma, önbizalom, önismeret stb.). Az osztályokban is ki lett függesztve. Szász-Heron Amália-Kinga iskolapszichológussal beszélve figyelembe vettem azokat az osztályokat, amelyekben több lelki problémás gyerek volt. Ha pedig ilyen eset nem volt, akkor a filológia és a társadalomtudományok osztályokat céloztam meg.

d.) a foglalkozásokat hetenkénti egy alkalommal tartottam meg. A határideje korlátozott volt (50-60 perc). Lehetőleg első órákra, vagy hét elejére raktam.

e.) A kiválasztott osztályt két csoportra szoktam osztani. Általában ábécé sorrend szerint. Ez maximum 15 személyt jelent. 4 vagy 5 külön foglalkozást tartok és két közöset. A közös foglalkozások a program elején és a végén vannak megtartva. Az első alkalom az Olvasói utazással kapcsolatos információk ismertetését foglalja magába. Az utolsó alkalom pedig az összesítés, véleményezés a diákok részéről egy kitöltött kérdőív alapján. A külön foglalkozások kimondottan a kiválasztott művekkel való foglalkozást takarják


4. Egy foglalkozáson belül elért eredmények

Számomra mindig fontos volt az, hogy a jövő nemzedék jól érezze magát a saját bőrében. Éppen ezért láttam jónak a biblioterápiás tevékenységeket. Habár jóval összetettebb munkát vesz igénybe, mint más könyvtári tevékenység. Eredménye a foglalkozás után mutatkozik meg. A csoportvezető számtalan tervvel rendelkezhet, de a lebonyolításnál figyelembe kell vennie a csoporttagok programba illő ötleteit is. Az egyéniség és az empátia igen fontos a csoportvezető számára. Rá kell hangolja, ösztönözze a csoportban lévő tagokat a közös munkára.

Attól eltekintve, hogy már évente rendszeresen tartok biblioterápiai foglalkozásokat, a diákok számára még mindig új ez a fajta tevékenység. Viszont ahogy belekóstolnak az ízébe, hétről-hétre egyre jobban várják a következő Olvasói utazást. Felszabadultak lesznek. A bátrabb részük a féltve őrzött, vagy más lelki titkaikat is meg merték osztani társaikkal, amit addig nem tettek. Akik visszahúzódottabbak voltak, azok is megelevenednek. Vannak közöttük, akik csak külön velem mernek beszélni. A kitöltendő tesztlapokon azonban minden további nélkül kibontakoztak. Mindig figyelemmel olvasom észrevételeiket az adott művekről.

A műveket a kiszemelt osztály tanárainak a diákokról alkotott véleményét figyelembe véve választottam ki. Ezek mellett abból indulok ki, hogy minden ember egyszeri és megismételhetetlen történet. Egyedisége pedig arra kellene késztesse embertársait, hogy kapott változatos világlátását egyeztesse, és a helyére rakja úgy, hogy a lélek ne sérüljön.

*

Itt megjegyezendő, hogy a nem önként választott biblioterápiás tevékenységnél az online irodalomterápiás foglalkozás kevésbé tud hatékony lenni, mint a személyes (fizikai) találkozás.


5. Ötletek irodalmi művek segítségével

a.) rendkívüli magyar nyelv és irodalom órára ajánlatos olyan művet választani, amelyben elsősorban a gyerekek/fiatalok mindennapi nehézségeit ecsetelik

b.) osztályfőnöki óra esetén jó, hogyha a mű az osztályban felmerülő konfliktusok egyikére koncentrálódik

c.) pszichológia óra alatt a kiválasztott irodalmi alkotás célszerű, ha a világban zajló, a diákokat is sújtó problémákra összpontosít

d.) társadalomismeret, és polgári nevelés órákon egy mindennapokban megélt általános zavaró tényezőt javallott boncolgatni


A biblioterápiai foglalkozásokon jómagam felhasználtam rajzoló tehetségemet és előadói képességemet, amelyben szívesen bevontam az arra vágyakozó diákokat is. Ugyanakkor rövid megzenésített, előadott, elszavalt vagy mondott műveket is bemutattam a világháló segítségével. Természetesen ezt nem kell készpénznek venni. Mindenki saját egyéniségéből és tehetségéből azt tesz hozzá, amit csak jónak lát.


Néhány általam kedvelt mű, amelyet OLVASÓI UTAZÁSom során felhasználtam:

  1. Asztalos István: Történt az utcán

  2. A becsület és a szégyen – székely népmese

  3. Botházi Mária írásai

  4. Antione de Saint Exupéry: A kis herceg (több alkalom)

  5. Fejes Endre: A hazudós (több alkalom)

  6. Hajnóczy Péter: A hangya és a tücsök

  7. Háy János novellái

  8. Hertza Mikola novellái (Kísérleti jelleggel a kötet címe)

  9. Janikovszky Éva: Ha én felnőtt volnék

  10. Janikovszky Éva: Kire ütött ez a gyerek?

  11. Janikovszky Éva: A tükör előtt

  12. Karinthy Frigyes: A rossz tanuló felel

  13. Karinthy Frigyes: Találkozás egy fiatalemberrel

  14. Kosztolányi Dezső: Fürdés

  15. Kosztolányi Dezső: A kulcs

  16. A KŐFARAGÓ (mese)

  17. Lackfi János költeményei és egyéb írásai

  18. Lázár Ervin: Dömdö-dömdö-dömdödöm

  19. Lázár Ervin: A kislány, aki mindenkit szeretett

  20. Linn Skaber: A szívem egy bezárt bódé - Kamaszmonológok

  21. Máté Angi: Mamó (több alkalom)

  22. Max Lucado: Értékes vagy

  23. Sławomir Mrożek: Az őrangyal

  24. Nádas Péter novellái

  25. Ottlik Géza: Az utolsó mese

  26. Örkény István egypercesei

  27. Rabindranath Tagore: A vándor

  28. Tamási Áron: Himnusz egy szamárral

  29. Weöres Sándor: Ki minek gondol

  30. Zágoni Balázs: Kütyüs Mese


6. Összefoglaló

Ha tudjuk, hogy mit kezdjünk magunkkal, akkor a lét megélése, akár annak az értelmezése, másként zajlik le bennünk. Az ideális pedig az lenne, hogy a ránk ruházott tudással az érzelmek mentén elnyerjük egymás bizalmát.

*

Továbbra is úgy gondolom, hogy a biblioterápiás foglalkozások azon nélkülözhetetlen tevékenységek közé tartoznak, amelyek visszavezethetik a fiatalokat az írott szöveg univerzumába.


A biblioterápiás tevékenységeimhez gyakrabban felhasznált szakirodalom:

BARTOS Éva (szerk.): A biblioterápia közelről : „a szentendrei modell”, Budapest : Pont Kiadó, cop. 2020. (Saját beszámoló:

http://szekelyiskkonyvtaros.blogspot.com/2022/03/biblioterapival-valo-ismerkedes.html)

BARTOS Éva (szerk.): Segített a könyv, a mese - vallomások életről, irodalomról olvasásról, Magyar Olvasótársaság, Budapest, 1999

BÉRES Judit: „Azért olvasok, hogy éljek”: az olvasásnépszerűsítéstől az irodalomterápiáig, Kronosz Kiadó, Pécs, 2017. (Saját beszámoló:

http://szekelyiskkonyvtaros.blogspot.com/2019/09/az-olvasas-csodas-univerzuma.html)

GULYÁS Enikő: Biblioterápia alkalmazása a könyvtárban és a könyvtáros képzésben, Debrecen, 2010 (diplomamunka)

BARTOS Éva - SZÁVAI Ilona: Beszélgetés Bartos Évával a biblioterápiáról (5-10 old.), In: Fordulópont folyóirat 65 Olvasás? Mese? Terápia!,, Pont Kiadó, Budapest, XVI, évfolyam, 2014/3


Link: Gulyás Enikő: A biblioterápia helye a neveléstudományban – ONK 2013 https://www.youtube.com/watch?v=DrzmlgToccc


AJÁNLÓ

BÉRES Judit: Élet a sorok között: Irodalomterápiás gyakorlatok mindenkinek, Libri Kiadó, Budapest, 2022.


MUNKÁMMAL KAPCSOLATOS LINKEK:

- A Könyv, könyvtár, könyvtáros c. folyóiratban megjelent szakmai írásaim:

http://ki2.oszk.hu/3k/?s=Borb%C3%A9+Levente

- Székelyföldi biblioterápia a Facebook-on, élménybeszámolókkal, fotókkal:

https://www.facebook.com/groups/926957151018400/

- Székelyföldi Iskolai Könyvtárosok blogja:

http://szekelyiskkonyvtaros.blogspot.com/

Elérhetőségem:

e-mail: borbelevi@gmail.com

Borbé Levente, a csíkszeredai Márton Áron Főgimnázium könyvtárosa

 

U.i.: A beszámoló linkje: http://szekelyiskkonyvtaros.blogspot.com/2023/03/iskolai-konyvtarosok-biblioterapiaja.html



 

Nincsenek megjegyzések:

Környezettudatosságra való nevelés a Mikes Kelemen Elméleti Líceum könyvtárában... és azon kívül.

  Bárhol lehet környezettudatosságra nevelni a gyermekeket, a családban, az iskolában, de még a könyvtárban is – vallja Kiss László .   A se...