2023. április 4., kedd

„Ahány könyv, annyi élmény – szakmai nap az olvasásról, olvasásért”

2023. március 31-én, pénteken a csíkszeredai Apáczai Csere János Pedagógusok házában szakmai napot tartottak az olvasásról az olvasásért. A szakmai napra meghívták Hargita és Kovászna megye magyar nyelv és irodalom szakos tanárait, tanítóit, iskolai/városi könyvtárosait, valamint a könyvtárakért felelős pedagógusait.

Link a programhoz: http://szekelyiskkonyvtaros.blogspot.com/2023/03/ahany-konyv-annyi-elmeny-szakmai-nap-az.html

A meghívottak köszöntése után következtek a közös előadások, amelyben több olvasást érintő szakterületről voltak jelen, úgy mint pszichológus, pedagógus, magyar nyelv és irodalom szakos tanár, mentálhigiénés szakember és olvasásszakértő.

Összességében az olvasás mai helyzetéről, az olvasási szokásokról, az olvasásra nevelésről, az olvasás megszerettetéséről/népszerűsítéséről beszéltek.

A plenáris előadások után a magyar nyelv és irodalom szakos tanárok, könyvtárosok és könyvtárért felelős pedagógusok, valamint a tanítók workshopjai következtek.

A könyvtárosok helyben maradtak a Bolyai teremben. Itt tartották meg előadásaikat.

   

Elsőként Dunkler Réka, a székelyudvarhelyi Bethlen Gábor Általános Iskola könyvtárosa mutatta be a rendezvényeit. A jobb program lebonyolítása érdekében bevonja pedagógus kollégáit is. Előadásában a diákok által készített könyvajánlókat, könyvismertetőket, a kreatív olvasónaplókat, a drámapedagógiával kapcsolatos projekteket valamint az állománybővítéshez szükséges stratégiákat taglalta. Olyant, mint a „Fuss Neki” Közösségi Alapítvány programja, amelynek segítségével jelentős könyvadománnyal sikerült bővíteni az iskolai könyvtár állományát.

A második előadó Dánél Hajnalka, a csíkszeredai Petőfi Sándor Általános Iskolától volt. Perezentációjában az olvasáshoz és a könyvhöz kapcsolódó tevékenységeit mutatta be, amelyeket a pedagógusokkal karöltve, az iskola diákjai részére szerveztek meg. Bemutatásra kerültek az irodalmi eseményhez kötődő foglalkozások, a rendhagyó irodalom órák, a felolvasómaratonok, líceumi iskolák könyvtárlátogatása, az online térben való saját könyvreklámozás, és a kulturális programajánlók. Ezek közül az egyik kreatív foglalkozás, amit a diákok is nagyon szeretnek, a képpoézis.

Biblioterápiás tevékenységről származó diákfotó B.L.

Borbé Levente, a csíkszeredai Márton Áron Főgimnázium könyvtárosa az iskolai könyvtárban megtervezett biblioterápiás foglalkozásokról számolt be az anyaggyűjtéstől, az órák megtervezésén keresztül a végső eredményig. Beszédében kiemelte, hogy a munka hatékonyságát a foglalkozás utáni napokban lehet látni. Előadását azzal zárta, hogy a biblioterápiát milyen más tevékenységekbe lehet beépíteni. Ilyenek az irodalmi évfordulós események, a rendhagyó irodalom órák, az osztályfőnöki órák, a polgári nevelés órák, és a pszichológiai tevékenységekhez kapcsolódó rendezvények.

Varga Emese, a kovásznai Kőrösi Csoma Sándor Líceumtól az „Olvass többet! határtalanul-magyarul” konferenciát és tábort mutatta be. Az említett konferenciát, majd az ezt követő tábort egy nemzetközi olvasó verseny előzi meg, ahol a diákok több országból összemérik tudásukat a feladott könyvek elböngészése után, de más feladatok is vannak (az adott műből készített rajzok, könyvborítók stb.). A legjobban teljesítő és a legjobb munkák gazdái jutalomként egy olvasótáborban vehetnek részt. A legutóbbi a gyimesi Bükklokán volt megszervezve a Pipos tanyán. A konferenciát pedig ősszel tartották meg, ahol magyar nyelv és irodalom szakos tanárok és könyvtárosok az olvasást ösztönző ötleteikről és sikeres rendezvényeikről számoltak be.

Kiss László, a sepsiszentgyörgyi Mikes Kelemen Elméleti Líceumtól a könyvtárba csalogató praktikákból idézett fel néhányat. Mint mondta, a diákok sokkal jobban rákattannak a gyakorlati tevékenységekre, s ha netán még az elektronikus kütyüket is lehet használni, akkor teljes a siker. Nagyon szeretik a kvízeket és egyébb olvasás serkentő, de szórakoztató jellegű online programos feladványokat. Persze kiemelte, hogy egy modern könyvtárosnak ugyanolyan otthonosan kell mozognia a hagyományos, mint a virtuális világ adta lehetőségek között. Előadása végén bemutatta egyik érdekes praktikáját. Csapatösszerázónak, a ráhangolódás érdekében, feladatként, egy képes könyv időbeni történéseit raktuk össze úgy, hogy nem beszéltünk egymással.

Bedő Melinda és Haţegan Corina a csíkszeredai Kájoni János Megyei Könyvtártól a „Sikerrecept a könyvtárból” előadás menetén beszéltek a fiatalok bevonzásáról a könyvtárba. Fontosnak tartják az együttműködést más könyvtárosokkal, hiszen a sok ötlet, ami elhangzik egy szakmai napon ötletbörzévé formálódik, amelyből mindenki csipegethet a saját rendezvényei kibővítésének/felhasználásának érdekében. Néhány közös programot is bemutattak, mint a Román Nyelv Napját, az országos Nemzeti Kultúra Napját. Beszédükben hangsúlyozták, mivel haladni kell a korral, bizony szembe kell nézni az új kihívásokkal. Ők is látják, hogy munkájukban jelentős szerepet játszanak az online tevékenységek, például a kvízek.

*

Köszönet a rendezőknek, hogy összehozták e tartalmas programot, és Márdirosz Ajkának az Apáczai Csere János Pedagógusok Háza könyvtárospedagógusának a szervezésben kifejtett áldozatos munkájáért!


Borbé Levente,

könyvtáros





Nincsenek megjegyzések:

Környezettudatosságra való nevelés a Mikes Kelemen Elméleti Líceum könyvtárában... és azon kívül.

  Bárhol lehet környezettudatosságra nevelni a gyermekeket, a családban, az iskolában, de még a könyvtárban is – vallja Kiss László .   A se...