2014. október 31., péntek

Megszüntetett dokumentarista poszt



A legutóbbi költségcsökkentési intézkedések  áldozata lett az igen jól működő dokumentációs és információs központunk. Sajnos „nem találtak rá megoldást”, hogy egy ilyen illusztris intézményben, mint a Márton Áron Gimnázium, eme részleg alkalmazottja folytathassa az eddigi tevékenységét. Pedig az említett poszt a 2008-as esztendőben egy pályázat útján volt elnyerve. Ez azért is érthetetlen számomra, mert a dokumentációs és információs központokat azért hozták létre országszerte, hogy egy újabb, egy modernebb könyvtári képet alakítsanak ki, és azáltal egy jövőbeni pozitív praktikákkal ellátott kereső-kutató, főleg gyerekközpontú rendezvények stb. otthona legyen.
            Balázs Bécsi-Enikő már a dokumentációs és információs központ létrehozása előtt a könyvtárban dolgozott technikusként, felváltva elődjét, Silló Ildikót, aki gyereknevelésre ment. Munkájában készséges és segítőkész volt, akárcsak Ildikó. Mint dokumentarista, nagyon komolyan vette a munkáját, és mindig naprakészen, zokszó nélkül végezte azt, még az első megszorítások után is, amikor több kollégánk leépítése után más feladatkört is ráruháztak. Nagyon jó volt együtt dolgozni. A munkában teljességgel kiegészítettük egymást. Ott segítettünk egymásnak, ahol csak tudtunk. Szakmai tudását esztendőről-esztendőre kamatoztatta. Lelkesen fogadta az új kihívásokat, és minden ráosztott feladatot megoldott. Örülök, hogy eddig közvetlen munkatársam volt, hogy véle dolgozhattam.

            Kollégám novembertől már nem dokumentarista minőségben fog dolgozni iskolánkban. Jómagam fogom átvenni a Dokumentációs és Információs Központ feladatkörét. Ezek a megszorítások befolyásolják majd a mindennapi teendők kimenetelét. Véleményem szerint nem lesz könnyű feladat a minőséget megőrizni.
Borbé Levente, könyvtáros


2014. október 30., csütörtök

Iskolai könyvtári világhónap Gimnáziumunkban



A Márton Áron Gimnázium könyvtára az Iskolai Könyvtári Világhónap alkalmával több rendezvényt valósított meg. Együttműködve az osztályfőnökökkel, valamint a magyar nyelv és irodalom tanárokkal.
Az esemény könnyebb lebonyolítása érdekében  számos Hargita megyei és erdélyi iskolai könyvtárossal folytattunk tapasztalatcserét. Az információgyűjtés során komoly ötletbörzét hoztunk létre, amelyből könnyen ki tudtuk választani az iskola profiljához igazodó legtesthezállóbb rendezvény sorozatot. Egyúttal megismertük kollégáink készülődését az ünnepre. 
Elsőként egy kiállítást nyitottunk meg Balázs-Bécsi Enikő dokumentarista kolléganőmmel, ahol a csíkszeredai József Attila Általános Iskola volt negyedik osztályos diákjainak rajzai kerültek fel, akik András Éva tanítónénivel jöttek hozzánk látogatóba a „Tudj többet, légy jobb” tanítási héten. A kiállítás a könyvtárlátogatás során megtetszett helyiségek, annak részletei, régi könyvek és a gyerekek által kedvelt látvány képeit tartalmazta. A kiállítás egy kedves emléket idéz föl, amelyet érdemes megőrizni.
Már több esztendeje erre az időszakra hagyjuk a könyvtárismereti órákat az újonnan érkező diákoknak. A könyvtárismertető mellett a könyvtár múltjában való kis barangolás is belefért az órába. A diákok kérdéseire készségesen válaszolva máris otthonosabbá tettük könyvtárunkat. Voltak osztályok, akik megismételték a látogatást, ezúttal részletekre bontva bonyolódhattak bele a dokumentum keresés technikájába.
Hargita megyei kollégáinkkal kis könyvcsereberét hoztunk létre az ajándékkönyvekből. A mozgalomban részt vevő könyvtáros felajánlotta számukra nem szükséges könyveit, s cserében választhatott az iskolájának megfelelő köteteket.
A Dunakeszi Rotary Club jóvoltából újabb könyvcsomag fog érkezni iskolánkba, amelynek csak egy részét fogjuk megtartani, a többit más iskolai könyvtáraknak szánjuk, akik választhatnak a több száz kötetes ajándékcsomagból. A lebeszélt ajándékkönyvek szétosztásával jómagam fogok foglalkozni.
Borbé Levente, könyvtáros

2014. október 29., szerda

Hargita megyei iskolai könyvtárosok módszertani napja



Október 28-án a csíkszeredai Apáczai Csere János Pedagógusok háza a Hargita megyei iskolai könyvtárosok módszertani gyűlésének adott otthont. A rendezvény szervezője, Márdirosz Ajka, a pedagógusok háza könyvtárosa, aktuális könyvtárosi sikerek és problémák köré csoportosította a kiválasztott témákat. A rendezvény szervezésében részt vállaltak a Hargita megyei román és magyar szakos tanfelügyelők: Dáné Szilárd és Moraru-Drăghici Dorina. A program lezajlását Moraru-Drăghici Dorina, a Hargita megyei román szakos és könyvtárakért felelős tanfelügyelő moderálta.
            A megbeszélést megelőzte Erősdi Edit az Apáczai Csre János Pedagógusok Háza módszertanos tanárának programkínálata a könyvtárosok számára, és kedves kollégánk Darvas Anna, a Székely Károly Szakközépiskola könyvtárosának búcsúztatása nyugdíjba vonulása alkalmából.

Megbeszélésre került napirendi pontok :
1. A 2013-2014-es tanévben lezajlott oktató-nevelői könyvtárosi tevékenységek zónánkénti bemutatása. A zónafelelősök: Egyed Daniela Csík, Dénes Tünde Udvarhely, Lung Georgeta Maroshévíz és Patca Veta Gyergyó körzetéből rövid bemutatót tartottak az elmúlt esztendőben zajlott könyvtárosi munkájukról. Mindezt a Hatos Melinda és Crăciun Mariana által rendezett módszertani napok tették érdekesebbé.
2. Az Iskolai Könyvtárak Világhónapján szervezett programokról szóló bemutatás, valamint a rendezvények színvonalát emelő értékes információk megosztása.
3. A 2014-2015-ös munkatervről, kiemelve a fontosabb helyi, országos és nemzetközi vonatkozású évfordulókat.
4. Az országos Könyvtárosi Egyesület szebeni konferenciájáról tartott egy átfogó bemutatót Panaite Florin baláni kollégánk.
5. A Hargita Megyei Iskolai Könyvtárosok elnökének, Roman Ioannak beszéde az egyesületet érintő kérdésekről.

            Az addigi pontokat a szekciókon belüli megbeszélés tette átláthatóbbá. A román szekciót Moraru-Drăghici Dorina Hargita megyei román szakos tanfelügyelő, és Crăciun Mariana, a baláni Liviu Rebreanu Szakközépiskola könyvtárosa vezette le. A magyar szekció megbeszélését Dáné Szilárd magyar szakos tanfelügyelő távollétében Hatos Melinda, a székelykeresztúri Orbán Balázs Gimnázium könyvtárosa, valamint Borbé Levente, a csíkszeredai Márton Áron Gimnázium könyvtárosa moderálta.
            A magyar szekcióban felvetődő témák egyike a könyvek árának megállapítása, valamint az infláció alatti árak lenullázása volt, amelyet Hatos Melinda kolléganőnk közvetített Bedő Melinda, a Kájoni János Hargita Megyei Könyvtár könyvtárosától.
            Péter Antal, a csíkszeredai Segítő Mária Gimnázium könyvtárosa, tanácsot kérve beszélt a jelenlegi könyvtárosi programokról, amelyeket az elkövetkezendőkben felülírhat egy országosan elismert program. Vajon mennyire sikerül ezeket a könyvtárosi programokat egyeztetni, hogy a könyvtárosok eddig befektetett munkája ne vesszen kárba? A kérdés továbbra is nyitott maradt.
            Az iskolai tevékenységek, ellenőrzések mellett szó esett a folytonos leépítésekről is, amely alól a könyvtáros sem kivétel. Jómagam a megyei iskolai könyvtárosok helyzetének ismeretében elmondtam, hogy sajnos a könyvtár nem kap annyi figyelmet, amennyit igazából megérdemelne. Már egyre több könyvtáros van, aki saját munkáján kívül mást is kénytelen csinálni. Így is az utóbbi években iskolai könyvtárak is szűntek meg! A tankönyvezés már rég bevett szokás, de van aki titkárságnak, könyvelőségnek stb. helyre dolgozik be.  Kiemelve néhány konkrétumot: van aki fénymásolással, nyomtatással, bentlakási teendőkkel, fizetésszámítással, futárkodással stb.-vel van megbízva. Mindez történik élesbe a könyvtárosi munkaminőség rovására. Így kevésbé lehet megfelelően kivitelezni és megszervezni a mindennapi munkát.  Nem vigasztalásként, inkább tényként mondhatom el, hogy a könyvtárosi tevékenység nélkülözhetetlen egy iskola számára. Itt rakják le a diákok a helyes könyv és dokumentum választás, valamint az információkeresés alapjait, amit az egyetemen és később majd az életben fognak tovább kamatoztatni.
            A megbeszélést követve Dunkler Réka, a székelyudvarhelyi Bethlen Gábor Általános Iskola könyvtárosa tartott egy bemutatót az általa szervezett és kivitelezett „Olvasni jó” programról, ahol a diákok összesen több száz kötetet olvastak el. Az olvasásra való ösztönzésre több módszert alkalmazott. Évfolyamonként természetesen másak voltak a követelmények. A diákok közül a legügyesebb olvasók részt vehettek kiránduláson, a Marosvásárhelyi Teleki Téka látogatásán, és egy egyhetes olvasótáborban is. A díjazáskor minden egyes diák, aki aktívan bekapcsolódott ebbe a programba, jutalomban részesült. Nagy élmény volt a gyerekeknek, a könyvtárosnak, a kollégáknak és mindenkinek, aki besegített ebbe a projektbe.

            Következésképpen le lehet szögezni, hogy a könyvtáros, amennyire engedik, a legjobb tudása és képessége szerint teszi továbbra is a dolgát.
Borbé Levente, könyvtáros

2014. október 16., csütörtök

MESEMÉCSES a nagyenyedi Bethlen Gábor Kollégium könyvtárában




Benedek Elek születésnapján, ami a Magyar Népmese Napja is egyben, Kisbaconban útnak indult a Mesemécses elnevezésű program tiszteletadásként Elek apó, a nagy mesemondó emléke előtt azzal a céllal, hogy minél több közösségben leljen otthonra.

            Iskolánk könyvtárában is „otthonra lelt”, mi is bekapcsolódtunk a rendezvénybe:  2014. szeptember 30. és október 8. között minden nap mécsest gyújtottunk és mesét olvastunk Benedek Elek gyűjtéséből.

            Nagy örömmel jöttek az óvodások, kisiskolások ,  az V. – VI. osztályosok óvónők, tanítónők, és a magyar szakos tanárok kíséretében.

            Jó volt a hangulat, meseolvasás után a gyerekek is meséltek, egymás szavába vágva mondták kedvenc meséiket. A kisebbek boldogan forgatták a szép, színes meséskönyveket a foglalkozás végén. Ujjongással, zsibongással üdvözölték a már ismert mesehősöket: sárkányokat, boszorkákat, óriásokat, törpéket, királykisasszonyokat. Mindannyian a táltos paripa hátán vágtattunk és a fantázia színes birodalmában barangoltunk.

            A „népmesei örökségünk lángját” nem hagytuk kialudni.


                                                                            Ercsey Etelka
                                                                              könyvtáros


Környezettudatosságra való nevelés a Mikes Kelemen Elméleti Líceum könyvtárában... és azon kívül.

  Bárhol lehet környezettudatosságra nevelni a gyermekeket, a családban, az iskolában, de még a könyvtárban is – vallja Kiss László .   A se...