Október 28-án a csíkszeredai Apáczai Csere János Pedagógusok háza a Hargita
megyei iskolai könyvtárosok módszertani gyűlésének adott otthont. A rendezvény
szervezője, Márdirosz Ajka, a pedagógusok háza könyvtárosa, aktuális
könyvtárosi sikerek és problémák köré csoportosította a kiválasztott témákat. A
rendezvény szervezésében részt vállaltak a Hargita megyei román és magyar
szakos tanfelügyelők: Dáné Szilárd és Moraru-Drăghici Dorina. A program
lezajlását Moraru-Drăghici Dorina, a Hargita megyei román szakos és
könyvtárakért felelős tanfelügyelő moderálta.
A megbeszélést megelőzte
Erősdi Edit az Apáczai Csre János Pedagógusok Háza módszertanos tanárának
programkínálata a könyvtárosok számára, és kedves kollégánk Darvas Anna, a
Székely Károly Szakközépiskola könyvtárosának búcsúztatása nyugdíjba vonulása
alkalmából.
Megbeszélésre került napirendi pontok :
1. A 2013-2014-es tanévben lezajlott oktató-nevelői könyvtárosi
tevékenységek zónánkénti bemutatása. A zónafelelősök: Egyed Daniela Csík, Dénes
Tünde Udvarhely, Lung Georgeta Maroshévíz és Patca Veta Gyergyó körzetéből
rövid bemutatót tartottak az elmúlt esztendőben zajlott könyvtárosi
munkájukról. Mindezt a Hatos Melinda és Crăciun Mariana által rendezett
módszertani napok tették érdekesebbé.
2. Az Iskolai Könyvtárak Világhónapján szervezett programokról szóló
bemutatás, valamint a rendezvények színvonalát emelő értékes információk megosztása.
3. A 2014-2015-ös munkatervről, kiemelve a fontosabb helyi, országos és
nemzetközi vonatkozású évfordulókat.
4. Az országos Könyvtárosi Egyesület szebeni konferenciájáról tartott egy
átfogó bemutatót Panaite Florin baláni kollégánk.
5. A Hargita Megyei Iskolai Könyvtárosok elnökének, Roman Ioannak beszéde
az egyesületet érintő kérdésekről.
Az addigi pontokat a
szekciókon belüli megbeszélés tette átláthatóbbá. A román szekciót
Moraru-Drăghici Dorina Hargita megyei román szakos tanfelügyelő, és Crăciun
Mariana, a baláni Liviu Rebreanu Szakközépiskola könyvtárosa vezette le. A
magyar szekció megbeszélését Dáné Szilárd magyar szakos tanfelügyelő
távollétében Hatos Melinda, a székelykeresztúri Orbán Balázs Gimnázium
könyvtárosa, valamint Borbé Levente, a csíkszeredai Márton Áron Gimnázium
könyvtárosa moderálta.
A magyar szekcióban
felvetődő témák egyike a könyvek árának megállapítása, valamint az infláció
alatti árak lenullázása volt, amelyet Hatos Melinda kolléganőnk közvetített
Bedő Melinda, a Kájoni János Hargita Megyei Könyvtár könyvtárosától.
Péter Antal, a
csíkszeredai Segítő Mária Gimnázium könyvtárosa, tanácsot kérve beszélt a
jelenlegi könyvtárosi programokról, amelyeket az elkövetkezendőkben felülírhat
egy országosan elismert program. Vajon mennyire sikerül ezeket a könyvtárosi
programokat egyeztetni, hogy a könyvtárosok eddig befektetett munkája ne
vesszen kárba? A kérdés továbbra is nyitott maradt.
Az iskolai tevékenységek,
ellenőrzések mellett szó esett a folytonos leépítésekről is, amely alól a
könyvtáros sem kivétel. Jómagam a megyei iskolai könyvtárosok helyzetének
ismeretében elmondtam, hogy sajnos a könyvtár nem kap annyi figyelmet, amennyit
igazából megérdemelne. Már egyre több könyvtáros van, aki saját munkáján kívül
mást is kénytelen csinálni. Így is az utóbbi években iskolai könyvtárak is
szűntek meg! A tankönyvezés már rég bevett szokás, de van aki titkárságnak,
könyvelőségnek stb. helyre dolgozik be.
Kiemelve néhány konkrétumot: van aki fénymásolással, nyomtatással,
bentlakási teendőkkel, fizetésszámítással, futárkodással stb.-vel van megbízva.
Mindez történik élesbe a könyvtárosi munkaminőség rovására. Így kevésbé lehet
megfelelően kivitelezni és megszervezni a mindennapi munkát. Nem vigasztalásként, inkább tényként
mondhatom el, hogy a könyvtárosi tevékenység nélkülözhetetlen egy iskola
számára. Itt rakják le a diákok a helyes könyv és dokumentum választás,
valamint az információkeresés alapjait, amit az egyetemen és később majd az
életben fognak tovább kamatoztatni.
A megbeszélést követve
Dunkler Réka, a székelyudvarhelyi Bethlen Gábor Általános Iskola könyvtárosa
tartott egy bemutatót az általa szervezett és kivitelezett „Olvasni jó”
programról, ahol a diákok összesen több száz kötetet olvastak el. Az olvasásra
való ösztönzésre több módszert alkalmazott. Évfolyamonként természetesen másak
voltak a követelmények. A diákok közül a legügyesebb olvasók részt vehettek
kiránduláson, a Marosvásárhelyi Teleki Téka látogatásán, és egy egyhetes
olvasótáborban is. A díjazáskor minden egyes diák, aki aktívan bekapcsolódott
ebbe a programba, jutalomban részesült. Nagy élmény volt a gyerekeknek, a
könyvtárosnak, a kollégáknak és mindenkinek, aki besegített ebbe a projektbe.
Következésképpen le lehet
szögezni, hogy a könyvtáros, amennyire engedik, a legjobb tudása és képessége
szerint teszi továbbra is a dolgát.
Borbé Levente, könyvtáros