2024. november 11., hétfő

Környezettudatosságra és helyismeretre való nevelés az iskolai könyvtárban 1.

A fent említett témában a legjobb helyválasztás a szabad ég alatt történhet. Minderről Kiss Lászlóval a sepsiszentgyörgyi Mikes Kelemen Elméleti Líceum könyvtárosával ötleteltünk. Arra a döntésre jutottunk, hogy érdemes saját környezeti és helyi történelmi kincseinket jobban megismertetni kollégáinkkal, hogy azt továbbadhassák a fiataloknak. Természetesen ki-ki a maga régiójában mutatná be. Hiszen mindezt nemcsak könyvbemutatókkal és filmekkel érdemes ismertetni, hanem kimenni a helyszínre a kollégákkal, s ha alkalom adódik a gyerekekkel, és ott bemutatni.

Az első alkalomra a Tusnádi Vártető lett kiválasztva. Történetéről nagy vonalakban itt lehet értesülni: https://www.youtube.com/watch?v=CLhvOsVo8EU

A csapat 2024. november 9-én 8,30-kor Tusnádfürdőn találkozott. Kiss László túravezetőként, hozzáértéssel vezette fel a Vártető felé a csapatot. A társaság könyvtárosokból és pedagógusokból állt, akik megkapták az előzetes ismertetőt tőlünk. Mindezt néhány érdekes hajdani újságcikkel egészítette ki Urkon Judit házigazda, a Tusnádfürdői Városi Könyvtár könyvtárosa.

A túraútvonalon a hely történetéről beszélgettünk. Kiss Lacitól többet is megtudtunk. Menet közben megálltunk a borvízforrásnál. Fölfele pedig megcsodálhattuk a vulkán által hagyott hatalmas köveket, amelyeket már belepett a moha. Azt is ismertette, hogyan kell körbejárni a hatalmas vár kerületét, valamint megtalálni a romokra utaló jeleket.

A „várban” sütögetés, meg forró tea mellett elbeszélgettünk a hazai és a nemzetközi iskolai könyvtárosoknak és pedagógusoknak ajánlott pályázatokról. Kiss László által bemutatásra került a két igen jó pályázat az e Twinning és az Erasmus+. Kiss Károly sepsiszentgyörgyi könyvtáros inkább a hazai pályázatokról beszélt. Ezt követően előadtuk iskolánkba tartott saját sikeres programjainkat. A hasznos terefere után még egy kicsit elidőztünk a „várban”, aztán néhány célszerű kitérővel Tusnádfürdő felé vettük az irányt. 

A felgyűjtött anyagot ismertetőként tanórákon, vagy kirándulásokon igénybe lehet venni. Mindenképpen az adatok egy képet adhatnak az adott helyről, értékeiről, annak megőrzéséről és védelméről.

A túrázás Urkon Judit kolléganőnk szívélyes vendéglátásával ért véget, ahol szintén a várról, és más Csík környéki helytörténeti kuriózumokról esett szó.

 

A kirándulás rendkívüli módon hatott ránk. Mintha egy elvarázsolt föld vendégei lettünk volna. Szinte beszéltek hozzánk a fák, a kövek. Képzeletünkben megvillantak a vár és annak lakói, ahogyan mindennapos dolgaikkal voltak elfoglalva. Aszt hiszem, legalábbis úgy éreztem, minthogyha a kövek mögül törpeségek leskelődnének, és felettünk pedig tündérek szállnának. Ezt a kisebb diákoknak érdemes elárulni...

 



Fényképezte: Borbé Levente és Kiss László 


Borbé Levente,

Márton Áron Főgimnázium,

Csíkszereda

 

Nincsenek megjegyzések:

Környezettudatosságra és helyismeretre való nevelés az iskolai könyvtárban 1.

A fent említett témában a legjobb helyválasztás a szabad ég alatt történhet. Minderről Kiss László val a sepsiszentgyörgyi Mike...