Szervező- projektvezető: Balázs-Bécsi
Enikő
Előadó: Borbé Levente
Kapcsolattartó személy: Kovács Zsuzsanna
Meghívott csoportok vezetői – közreműködők:
-
Biblibok
Júlia
-
Csonta
Noémi
-
Kovács
Zsuzsanna
-
Molnár
Levente
-
Tankó
József
A „Régi
diákok új iskolában” projekt aktív résztvevői a Kós Károly Szakközépiskola
pedagógusai és diákjai voltak. A pedagógusok zöme mint hajdani diák érkezett
hozzánk a már felújított Alma Máter falai közé, hozván diákjaikat, megmutatván
azoknak, hogy honnan is indultak el.
Borbé Levente, a Márton
Áron Gimnázium könyvtárosa, mint a hajdani Kós Károly Szakközépiskola elődjének
diákja beszélt arról, hogy az ember saját sorsának a kovácsa. Ezért sohasem
késő megvalósítani önmagunkat. Az egyik igazán jó útmutató pedig célunk
eléréséhez az olvasás. A könyvtáros beszédében felelevenítette a hajdani
olvasási szokásokat, a csíki és erdélyi könyv- és könyvtártörténetet, kiemelve
a ferencesek tevékenységének fontosságát e térségben. Az olvasás és könyvtártörténet
bemutatásának a végén felolvasással színesítette az előadást. A felolvasott
rövidprózák szintén egy öregdiák írásaiból voltak válogatva. Hertza Mikola
szerző írásai elbűvölték a hallgató közönséget, amelyek igen érdekesek, és
mindenki megtalálhatja benne a humoron túl a mai világ nevetséges gyengeségeit,
felfedezvén annak korrigálási lehetőségeit is. Továbbá szó esett a mai
információáramlásról, az információszelektálás módjáról, valamint, hogy mire
vagyunk képesek időt hagyni magunknak és másoknak.
A beszélgetések során az
is kiderült, hogy sok résztvevőnek a szülei, nagyszülei és dédszülei e
gimnázium padjait koptatták. Azt is lehet mondani „egy nagy család” égisze
alatt gyűltünk össze. Igazán jó dolognak bizonyult, hiszen bensőségesebben
tudtak otthon beszélni az eseményről.
A projekt sikerességét a
négy csoportban érkező IX., X., XI-es diákok nagyméretű érdeklődése igazolta. A
feltett kérdések közül is a legfontosabbak „Mitől éri meg, hogy olvassak
szakmaválasztás előtt és után? Miért válasszam ezt vagy azt a lehetőséget…?
Miért kövessek olyan elvet, ami nem látszik nyerőnek?”. Igen figyelemreméltó
meglátások kerültek terítékre. A kialakult viták több dologra fényt derítettek.
Egy anyagias világban rávilágítani az olvasásra és tanulásra, mint
felbecsülhetetlen kincsre elég nagy feladat, mégis úgy látszik, ha nem is
teljesen, de a gimnázium volt tanulóinak érveléseivel együtt részben sikerült.
A projekt kihangsúlyozta a közösségekbe való inkadrálódás fontosságát is (új
iskolába, tovább az egyetemekre, boldogulás az életben). A példa szemléltetése
legtöbb esetben élő volt és nem szorult magyarázatra.
Záróakkordként a vendégek
megtekinthették a könyvtár termeit régi és új dokumentumaival együtt, valamint
egy újonnan felszerelt osztálytermet, a sporttermet és nem utolsó sorban a
gimnázium impozáns dísztermét. A meghívott csoportok vezetői pedig egy kis
könyvajándékcsomagban részesültek.
A projekt sikerességét mi sem bizonyítja jobban,
mint az, hogy először maximum két csoport fogadásáról esett szó, amelyből négy
lett.
Borbé Levente,
Balázs-Bécsi Enikő
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése