2022. október 26., szerda

Tamási Áront ünnepelve

A Márton Áron Főgimnázium könyvtára a 125 éve született Tamási Áron székelyföldi író életéről és munkásságáról szóló programokkal készült.

Az első egy kiállítás volt, amely tartalmazta Tamási életművének fontosabb mozzanatait. A második pedig az ezzel összefonodó kalauzolás és ismertetés volt. A harmadik a népmese napi felolvasás, amelyből egy újabb ötlet született.

Link: http://szekelyiskkonyvtaros.blogspot.com/2022/09/125-eve-szuletett-tamasi-aron.html


A népmesei elemekkel tarkított novelláit és regényeit az újonnan érkezett IX. osztályos diákok nemcsak elolvasták, hanem írhattak is róla. Véleményeiket átadták a magyar nyelv és irodalomszakos tanáraiknak: Csata Emesének és Csonta Noéminek. Ők készítették fel a művek leírásának sajátos bemutatására. A projekt több hétig tartott. Az összegyűlt anyagot átolvasva igyekeztem a diákok látásmódját szemléltetni a Tamási művek íránt.


A diákok otthonosan érezték magukat a történetekben, hiszen többségük ezen a tájon nevelkedett. A Tamási alkotásokban a mesei motívumokkal tűzdelt székely vidék világát gyönyörűen ábrázoló szerzemények hősei hasonlítanak a fiatalokhoz, még akkor is, ha más korszakot taposnak. A humorral átitatott szerzemények még olvasmányosabbá és érdekesebbé tették azok lapozgatását számukra. Rögtön érezték benne a szépet, a tündérit, a mindennapok mesevilágának ízét. Nyilván a nehéz élet elemeit is kiemelték belőle, mert ugye nem minden arany, ami fénylik… S mégis megtalálták bennük azt a szikrát, amellyel a székely ember a zord körülmények között meg tudott maradni erkölcsös embernek. Habár észrevették, hogy néha elfut a ló egyesek alól, de a mértékletesség, az átgondoltság, a megfontoltság sokkal mérvadóbb, hiszen hogy is lehetne helytállni nehéz körülmények között. A tisztánlátás egyik mozgatóeleme pontosan a zord körülményeknek köszönhető, amelynek egyik természetesen kialakult eleme a furfangos észjárás. Még ilyen mostoha helyzetekben sem marad el föltétlen a jókedv és a boldogság megtalálása. Vagyis megtalálni az elégedettséget abban, amink van, s aztán feljebb emelve, értékké kovácsolni.

Az alkotások közül, amelyek nem voltak olyan derűsek igyekeztek kiemelni azoknak tanulságát, vagy éppen a megoldását. Hogy a rosszindulat nem vezet sehová. Céljaink elérésében a mellettünk álló, segítő személyeknek legyünk hálásak. A szabadság nem egyenlő az anyagi jóléttel. A megosztottság tönkreteszi a közösséget. És bizony van olyan is, amikor az úton egyedül kell előre haladni, mert a közhangulat, ha fel is ismeri jót akaró szándékunkat, nem fér bele az általuk felmutatott íratlan törvényekbe.

A mesei motívumokkal teletűzdelt történetek elemeit jól felfedezték a diákok, mint: a vándorlás, a legkisebb fiú, a mesés valamint mitológiai és biblikus figurák, jótevők, a próbák jelenléte. Mindezt átitatva népi hiedelmekkel és a székely furfanggal.

A közkedvelt művek a következők voltak: A hazug sün, A legényfa kivirágzik, Angyalok éneke, Ábel a rengetegben, Czincziri Hám, Himnusz egy szamárral, Hűséges Mártonka, Jégtörő Mátyás, Kivirágzott kecskeszarvak, Ördögváltozás Csíkban, Öreg pillangó, Szász Tamás, a pogány, Szerencsés Gyurka.

Az évfolyamból összesen negyvenkilenc (49) írás érkezett. A diákok, azon kívül, hogy mi tetszett a műből, vagy milyen benyomást keltettek bennük az alkotások, írtak annak tartalmáról, és néhányuk elemezte is.

A hangsúly a Tamási művek olvasásán volt. Ez sikerült. Legalább kétszer annyian olvasták a novelláit és regényeit, mint ahányan beszámolót készítettek annak rájuk mért hatásairól.

* * *

Igazi élmény volt számomra átböngészni a beszámolókat, véleményeket, leírásokat, elemzéseket. A diákok nagy része át tudta venni a Tamási alkotások hangulatát, s észrevenni a bennük rejlő gyöngyszemeket.


Borbé Levente,

könyvtáros

Nincsenek megjegyzések:

Környezettudatosságra való nevelés a Mikes Kelemen Elméleti Líceum könyvtárában... és azon kívül.

  Bárhol lehet környezettudatosságra nevelni a gyermekeket, a családban, az iskolában, de még a könyvtárban is – vallja Kiss László .   A se...