2012. április harmadikán a második Udvarhely-Keresztúri
körzeti módszertani könyvtárosi gyűlésre került sor, ahová a Csík körzeti
könyvtárosokat is meghívták.
Könyvtárosokon kívül, az előadás jobb
kimeneteléért, besegített az Orbán Balázs Gimnázium igazgatósága, személyzete és
a kollégák is.
Szabó Miklós, az iskola igazgatója köszöntötte az
egybegyűlteket. Beszédében kihangsúlyozta, hogy nagyon örül annak, hogy
iskolájuk helyet adhatott eme rendezvénynek. Dáné Szilárd magyar és könyvtár szakos
tanfelügyelő köszöntőbeszéde után értékelte azt, hogy újból megrendezésre
került a módszertani nap. Majd Hatos Melinda, az iskolai könyvtáros házigazda
köszöntötte az egybegyűlteket.
A vendégek fogadtatására az iskola diákjai egy kis
műsorral készültek. Volt szavalás, néptánc és népdal is.
Hatos Melinda a hangulatos kis műsort követően
megtartotta előadását. Az olvasás
ösztönzése könyvtáros szemmel igen találó bevezetője volt az általa
szervezett olvasótábornak. Az olvasótábor alaposan megrendezett és ezáltal
könnyen kivitelezhető volt. A résztvevők zöme sok újdonsággal gazdagodott. Mai
szemmel az információáradat kellős
közepében nagy kihívás az olvasás megszerettetése. A háromnapos tábort siker
koronázta. Egyfajta tudatos keresésre és szelektálásra ösztönözte a
résztvevőket. A diákok többségében megfogalmazódott az olvasás, mint
elengedhetetlen elem a lelki és szellemi fejlődésben.
Másodiknak jómagam tartottam meg előadásom. Felvázoltam néhány olvasásösztönző
tevékenységet, amelyben a rendezvényeken túl fontos szerepet kap a mindennapos
munka is. A legfontosabb, amit szem előtt tartok, még akkor is, ha kevés idő
marad rá, a kommunikáció. A beszélgetés lehet rövid, de tartalmas.
Elengedhetetlennek tartom továbbá a könykiállításokat egy évfordulóhoz kötve. A
diákok számára útmutató egy bizonyos témakörön belül. Ezt követően a rendezvények eredményességét
taglaltam. A tanárkollégákkal való együttműködés mindig meghozta a gyümölcsét.
Egyfajta erősítést adnak a munkámnak. A könyvbemutatók és író-olvasó találkozók
pedig közelebb hozták a diákot a könyvek olvasásához.
Harmadiknak Botorok Ildikó beszélt az iskolájukban
megtartott Bálint napi irodalmi vetélkedőről.
Nagy kihívást jelentett számára, hiszen egy szakközépiskolában másként kell
megközelíteni az olvasást, mint egy líceumban, vagy az I-VIII-as iskolákban.
Itt az újrakezdés sem kizárt. A kiválasztott téma felkeltette a diákok
érdeklődését. Nem is csoda, hiszen a szerelem örökzöld, nemcsak a közéletben,
hanem az irodalomban is. Versek, idézetek, kisebb olvasmányok kerültek a
vetélkedőre. A diákok zöme pedig érdeklődni kezdett azon költők, írók után,
akiknek a műveiből felolvastak.
Simó Ildikó, a szentegyházi Mártonffi János
Általános iskola könyvtárosa hozzászólásában egy briliáns ötlettel toldotta meg
az előadásokat. Az iskola diákjai több
éve járnak hozzá anyagot gyűjteni egy-egy osztály- vagy iskolakirándulást
megelőzően. Itt nemcsak az útvonalról, hanem annak helyi nevezetességeiről,
hozzá fűződő irodalmáról tallóznak össze anyagot, amely információkat, netán
irodalmi műveket és azokból kivett részleteket a kirándulás alatt felolvasnak,
elmondanak egymásnak, ezzel is színesebbé téve a kirándulást. Az anyaggyűjtés
egyfajta agytágító is az érdeklődő diákok számára.
Dunkler Réka, a székelyudvarhelyi Bethlen Gábor
Általános Iskola könyvtárosa elénk tárta olvasásösztönző módszerét az
iskolában. Pontozó rendszerrel működő „verseny” alapján a diákok egyre több
művet olvasnak el, évfolyamonként más elvárások alapján. Mindenképpen a
kiolvasott műről egy könyvajánlót is készíteniük kell. A kialakított rendszer
tapasztalatai szerint is elérte a kellő hatást. Természetesen a jutalom sem
maradt el. Egyre többen kezdtek olvasni.
A bemutatók és hozzászólások után a könyvtárosok
megosztották egymással szakmai tapasztalataikat az olvasásösztönzés terén. Dáné
Szilárd, a Hargita Megyei Tanfelügyelőség magyar és könyvtárszakos
tanfelügyelője, összegezve a módszertani megbeszélést elmondta, hogy továbbra
is szükség van a könyvtárosi összejövetelekre. Fontosnak tartotta a könyvtáros
és a tanárkollégák kapcsolatát intézményen belül, ami szerint sokkal jobban
kivitelezhető egy rendezvény, és nagyobb a sikerélmény.
Borbé
Levente
a
Márton Áron Gimnázium könyvtárosa
Fényképezték: Barabás Zója és Borbé Levente
A módszertani gyűlés
programja:
1000
– 1045 köszöntőbeszédek, kis műsor a gimnázium diákjaniak
előadásával
1045
– 1200 a prezentációk bemutatása
1200
– 1230 – az előadások témájával kapcsolatos megbeszélések
1230
– 1400 – vita a könyvtárosi munkák kiértékeléséről / munkatervek
készítése
1400
– záróbeszéd
Előadások témája
·
Olvasótábor a székelykeresztúri Orbán
Balázs Gimnáziumban – Hatos Melinda, Orbán Balázs Gimnázium,
Székelykeresztúr
·
Próbálkozások az olvasás megszerettetésére – Borbé
Levente, Márton Áron Gimnázium, Csíkszereda
·
Bálint napi irodalmi vetélkedő – Botorok
Ildikó, Eötvös József Szakközépiskola, Székelyudvarhely
·
Munkatervek elkészítése – Közös
megbeszélés a könyvtáros házigazda irányításával
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése