A csíkszeredai Kájoni János Megyei Könyvtár kétnapos biblioterápiás képzésnek adott otthont 2017. november 16-17. között.
A
továbbképző Biblioterápia
és e-biblioterápia a könyvtárakban
címmel került lebonyolításra. Előadói Bartos
Éva, a könyvtári biblioterápia
magyarországi megalapozója, a Magyar Biblioterápiás Társaság
titkára, illetve Gulyás Enikő
informatikus könyvtáros és informatika tanár, a Magyar
Biblioterápiás Társaság tagja.
Céljuk az
olvasási kultúra erősítése, amelynek egyik eszköze a
biblioterápia alkalmazása a könyvtárosi, pedagógusi munkában.
Az eljárásnak nemcsak művelődési vonzata van, hanem a
nehézségekkel küzdő egyének félzárkóztatásában és
problémamegoldásának segítésében is szerepet játszik. A
terápia, vagyis könyvek általi segítségnyújtás szakszerű
előkészületet igényel. Éppen ezért, aki foglalkozik vele, annak
mélyebben kell ismernie a történetét, elméletét, gyakorlati
módszereit, hogy az ezt követő előkészítés után már
gördülékenyen tudja a foglalkozásokat lebonyolítani.
Bartos
Éva a biblioterápia aktualitásáról
beszélt, arról, hogy mennyire szüksége van a mai embernek az
elmélyülésre, a belső zarándoklatra, miképpen ismerje meg
önmagát. A biblioterápia pedig segít ebben. Elkalauzolja a
résztvevőt abba a világba, ahol világossá válnak azok a tények,
amelyek nélkül életünk nem tud kiegyensúlyozott lenni, másként
szólva szükség van a valós kapcsolatok rendezésére. Mindehhez
sokat segít az olvasmányélmény, amely az emberben növeli az
értelmi és érzelmi gazdagságot. A lényeg az, hogy az olvasás
örömforrás legyen. Tapasztalt tény, hogy aki nem olvas, vagy nem
jól olvas, háttérbe szorul. Az igényes olvasást pedig a
biblioterápia is elősegítheti. A kiválasztott és irányított
olvasáson keresztül fejleszthetővé és megelőzhetővé válik a
személyes problémák megoldása, rendezése. Ebben a fajta
eljárásban alkalmasak a könyvtárak, viszont a klinikai esetek
szakembert kívánnak. Ugyanakkor fontos a folyamatos kapcsolattartás
az olvasóval.
Az első
nap második fele egy foglalkozással zárult. Először a
biblioterápiás tevékenység alapvető tényezőiről esett szó,
majd annak gyakorlatba ültetéséről. A résztvevők feladatként,
mint jövendő biblioterapeuták (foglalkozásvezetők), csoportokra
osztva egy-egy művet próbáltak előkészíteni a biblioterápiás
foglalkozásra.
Második
nap a képzést Gulyás Enikő folytatta a lehetséges digitális
módszerek bemutatásával. Bevezetőként beszélt a gyerekek
kompetenciáinak fejlesztéséről. Ezért is tartja fontosnak a
biblioterápia újítását. Az e-biblioterápia módszertanába
beépíti a friss, XXI. századi technikai lehetőségeket, mint az
iPAD-et, az interaktív táblát és a felhőtechnológiát. A
foglalkozások résztvevői pedig az Információs
és Kommunikációs Technológiák
(IKT) segítségével dolgozzák fel az irodalmi műveket. Igen vonzó
ez a fajta foglalkozás a diákok körében, de alkalmazása számos
rugalmas felnőtt csoport körében is kedveltté válhat. Előnye:
a diákok a hagyományos műveket a digitális lehetőségekkel más
szemszögből is megismerhetik. Fejleszti a kommunikációkészséget
és nem elhanyagolható a közösségfejlesztő szerepe sem.
Ezek mellett a képzés
résztvevői betekintést nyerhettek a magyarországi
biblioterapeuták munkájába. Megismerkedhettek a Magyar
Biblioterápiás Társaság honlapjával, a fejlesztő biblioterápia
alapkérdéseivel és lehetőségeivel.
A
tanfolyam a résztvevőknek terapeuta alanyokként való beavatásával
folytatódott. A sajátélmény-csoportot Bartos Éva
biblioterapeuta vezette le. Így minden egyes résztvevő „saját
bőrén érezhette”, mint csoportalany, a könyv általi
segítségnyújtás sokoldalú rejtelmeit. A foglalkozást a közös
értékelés zárta.
Az
intenzív kurzus igen jó légkört teremtett a képzők körében. A
előadók előadási módja ösztönzően hatott a hallgatókra, a
gyakorlatok pedig hitelesítették mindazt, amik elméletben
elhangzottak. Ha a tanfolyam résztvevőinek többségéből nem is
lesz biblioterapeuta, de be fogják építeni a könyvtári és
pedagógusi foglalkozásukba.
A közeljövőt tekintve úgy
néz ki, hogy a biblioterápia egyik ütőkártyája lehet a
könyvtárak fennmaradásának.
A
képzésen több, mint harmincan vettek részt, amelyből három volt
iskolai könyvtáros: Borbé
Levente (Csíkszereda), Hatos
Melinda (Székelykeresztúr),
valamint Bakó
Edit magyar nyelv és
irodalomszakos tanár (Csíkpálfalva).
A képzés
programja:
http://hriskkonyvtaros.blogspot.ro/2017/11/biblioterapias-kepzes-csikszeredai.html
Az első csíki biblióterápiás képzésről itt: http://hriskkonyvtaros.blogspot.ro/2010/06/biblioterapia-konyvtarosoknak.html
Fotó: Török Edit és Borbé Levente
Borbé
Levente,
könyvtáros
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése