Pap
Sándor Zsigmond
Gyűlölet
című regénye pörgős
események sorozata. Loboncz Márton budapesti építészmérnök
családtörténete bontakozik ki előttünk. A történések sorozata
egy döntésnek a mozgatórugója, amely szerint Loboncz Márton úgy
határoz, hogy anyja halála után felkeresi a börtönből szabadult
apját. Dreghinbe igyekszik, valahol Bukovinában (?).
Hazatérése Erdélybe nem
egyszerű feladat. Már a vonatban megrohanják az emlékek képei.
Az apja után való kutatás közben felszínre törnek az
elhallgatott és eltitkolt történetek a családról. Ő pedig
újraéli gyerek-, és ifjúkorát valamint családja hitelesebb
történetét, amelyeket rokonok és ismerősök által elejtett
mondatokból rak össze. Ekképpen csatlakozik hozzá apja, Loboncz
Tibor és anyja, Borbándi Mária hajdani életének eseményei. A
szülein keresztül ismerhetjük meg azt a nyomasztó életmódot,
amelynek ő maga is részese volt. A fordulatos élményekkel teli
visszaemlékezések időszaka nagyjából a Ceauşescu-féle
„Aranykorban” játszódnak. A parancsuralom, meg a kisebbségi
lét eléggé rányomja bélyegét a hétköznapokra, ahol a
magánélet, mint olyan, megkérdőjeleződik. Az egymás iránti
odafigyelés, gondoskodás érzése is nyomasztóvá tud válni. Rá
kell jönnie, hogy számos olyan dolgot őrzött meg szüleitől,
amelyek, ha észrevétlenül is, de rászálltak, mint terhelő
örökség. Az egyik ilyen a gyűlölet. Az emberek az akkori
kiszolgáltatott világban fennmaradásuk érdekében igyekeznek egy
támpontot kapni, amelybe próbálnak megkapaszkodni. A
kilátástalanság érzete sokszor kétségbeesésbe sodorja őket. A
múltból merítkező két nép közötti ellentétek felidézése
egyre nagyobb feszültséget vált ki. Például, az anyja gyűlölete
nem ismer határt. A frusztráltsága arra a következtetésre
juttatja, hogy a megélt jelenben, az új hazában más módszerekkel
élteti tovább gyűlöletét. A szokások változnak, de a lényeg
marad. A más-más népeknek helyt adó Erdély kultúrája száz
esztendős múltját a dózerolásokkal és a kommunista építészettel
teszi még nyomasztóbbá. A tolerancia mintha csak szedte volna
batyuját és továbbállt volna ebből a térségből.
A regényben lévő ízek,
illatok, másmilyen természetű szagok, az aprólékos leírások
szinte sodorják az olvasót a regény végéig. Nyilván, elsősorban
a „kegyetlen valóság” képei játszanak benne főszerepet, de
néhol felbukkan a reménysugarak éltető ereje is.
Az 1970-1980-as esztendők
Romániájának élethű ábrázolása, társadalmi korrajza egészen
közel hozza számunkra azt a hiteles hangulatot, amelyben zajlik a
cselekmény. Az ezt követő korszak közelsége szinte észrevétlenül
vált át a jelenbe.
Borbé
Levente,
könyvtáros
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése