A 3K 2018. decemberi számának tartalma:
Könyvtárpolitika
Pap Dávid Zoltán – Szüts Etele: A virtuális Baranya felépítése. A Helyismereti Gyűjtemény mint digitális tartalomszolgáltató
Pap Dávid Zoltán – Szüts Etele: A virtuális Baranya felépítése. A Helyismereti Gyűjtemény mint digitális tartalomszolgáltató
Műhelykérdések
Gál Andorné: Cselekvő közösségek. Brüsszeli tanulmányút
Gál Andorné: Cselekvő közösségek. Brüsszeli tanulmányút
Konferencia
Sághi Ilona: Partnerségben a könyvtárakkal
Sághi Ilona: Partnerségben a könyvtárakkal
Horváth Tamás: Kert – közösség – könyvtár. Beszámoló a Mezőgazdasági Könyvtár programjáról
Németh Márton: A webarchiválás nemzetközi környezete. Mozaikok az IIPC 2019 kongresszusról
Olvasás
Borbé Levente: Biblioterápiás foglalkozás a székelyföldi Márton Áron Főgimnáziumban
Borbé Levente: Biblioterápiás foglalkozás a székelyföldi Márton Áron Főgimnáziumban
Istók Anna: „Kamaszhíd”. Kamaszkönyvtár nyílt Gödöllőn
Könyv
Béres Judit: Új utakon az olvasók felé. Hagyomány és innováció a nagykanizsai városi könyvtárban Halis István Városi Könyvtár (Nagykanizsa)
Németh Márton: Digitális Bölcsészet. Gondolatok egy új nyílt hozzáférésű, interdiszciplináris e-folyóirat születése kapcsán
Ízelítő a lapszámból:
„A 2010-es évek derekán, a gyűjtemény még mindig a 20. század közepén
megfogalmazott elvek és elvárások szerint élte mindennapi életét. Ezek
az egységek szerte az országban azért jöttek létre, hogy a megyéjükre
vonatkozó hagyományos papíralapú dokumentumokat gyűjtsék és archiválják,
lehetőleg az idők végezetéig. Ez egyfajta múzeumi szekciót
eredményezett a megyei könyvtárakon belül, ahol a fent említett funkciók
mindig is megelőzték a szolgáltatásit. Azonban a mai magyar könyvtári
szakmában már (evidenciaként kezelik) elvárt igény, hogy a könyvtári
állományok és a szolgáltatási rendszerek fejlesztésében követni kell a
digitalizációs trendeket, igazodva a gyökeresen megváltozott olvasási és
információkeresési szokásokhoz. A hazai könyvtárak küldetése – és a
helyismereti gyűjteményeké szintén – az, hogy a digitális Magyarországba
is átmentsék (átörökítsék) és lehetőleg online is szolgáltassák a
nemzeti kulturális értékeket. A fentiek értelmében a gyűjtemény 2016 óta
fokozatos koncepcióváltáson esett, illetve esik át.” (Pap Dávid Zoltán –
Szüts Etele)
„A konferencia két napján az együttgondolkodás fókuszában az
intézmények közösségfejlesztő, közösségépítő szerepe, illetve az ezt
támogató online és offline módszerek, jó gyakorlatok prezentálása állt. A
számos szekcióelőadás során érintették azokat a kulcsfontosságú
területeket, amelyek mentén a fejlesztések a nemzetközi trendekkel
összhangban elengedhetetlenek, mint pl. digitalizálás, online
közösségek, olvasásfejlesztés, közösségépítés-fejlesztés, korszerű
térszervezési megoldások adaptálása. Megismerhették a résztvevők a
projekt keretében lezajlott Kulturális intézmények reprezentatív felmérése kutatás
eredményeit, illetvekerekasztalbeszélgetésre is sor került a Terület-
és Településfejlesztési Operatív Program (TOP) nyerteseivel, akik
számára a Cselekvő közösségek projekt szakmai és módszertani
támogatást nyújt. A szekciókban a projekt keretében fejlesztett
kiscsőszi, tiszanánai, salgótarjáni, kiskőrösi mintaprojekteket is
bemutatták a szervezőik.” (Sághi Ilona)
„A diákok nem ismerték ezt a
foglalkozást. A konkrét foglalkozások során hétről hétre egyre jobban
várták a következő olvasói utazást. Egyre felszabadultabbak lettek. Fel
merték vállalni önmagukat. Még azok is, akik nem szívesen nyilatkoztak,
láttam arcukon az ottlétet, a figyelést, és ezek mentén az érzelmi
megnyilvánulásaikat. A tesztlapokon szerepelő negatív értékeléseket
igyekeztem kérdések feltevésével, az ő válaszukkal közelebb hozni a
megoldáshoz. A biblioterápiás foglalkozás természetesen pozitívan hatott
úgy a diákokra, mint rám is. Felülmúlta elvárásaimat. Már a
foglalkozások hete alatt, de utána is a XI/A osztályból naponta bejön a
könyvtárba legalább három diák. Bent tanul, tanulmányoz, kérdez,
segítséget kér egy-egy témában, vagy egyszerűen csak olvas. Egyvalaki
közülük telefonozott. Kíváncsiságból hozzáléptem, azzal az indokkal, nem
kell-e segítsek neki, hogy megnézzem, mivel foglalatoskodik. Éppen
Kosztolányi egyik novelláját kereste a világhálón... Mi sem nagyobb
bizonyítéka az olvasás bűvkörébe való bekapcsolódásnak, mint az, hogy
Max Lucado Értékes vagy
című darabját elő fogják adni. Azt gondolom, hogy az egyik kulcs, amely
visszavezeti az olvasásra a fiatalokat (és nem csak őket), az a
biblioterápiás foglalkozások tantervbe való beiktatása lenne.” (Borbé
Levente)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése