2024. június 6-án látogatott el hozzánk Gál Judit, a sepsiszentgyörgyi Gödri Ferenc Általános Iskola magyar nyelv- és irodalom szakos tanára egy „Olvasói utazásra”. A jelenleg a Debreceni Hittudományi Egyetem (DRHE) 2 éves irodalomterápiás szakjának esti tagozatán kamatoztatja tudását. Egy hospitálás erejéig tette tiszteletét a csíkszeredai Márton Áron Főgimnázium könyvtárában.
A látogatót is beavattam a foglalkozásba. A munkafolyamat alatt kisegített a jelmezek és más eszközök előkészítésével.
A mű felolvasása előtt a kóbor kutyák látványának érzelmi hatásairól beszélgettünk. A válaszok igencsak eltérőek voltak, ezért tartottam jónak a kiválasztott művet előadni. Az előkészített olvasmányokból Asztalos István: Történt az utcán című pörgős és eseménydús történetére esett a választásom. Amikor a jelenlévőket kezdtem beavatni a történet folyásába, menet közben egy kóbor kutyát rajzoltam fel a már előkészített lapra. Aztán jöhetett a felolvasás, helyenkénti pihenőkkel, hiszen a figurákat jelmezbe öltözve személyesítettem meg, adtam elő. A komisz gyerek orcácskáját, aki a történetet kirobbantotta, szintén lerajzoltam a kutya mellé. Az előadásom alatt egyetlen kulcsszemélyt sem hagytam ki az események sodrásából.
A mű felolvasása utáni társalgás során a jelenlévők rögtön észrevették, hogy egy ilyen helyzetben, ahol nem a józan ész diktál, bármi megtörténhet. Az események sodrásában a valóság igazi mivolta eltörpül. A tömegpszichózisnál az egyén nem sokat számít, ott a csoport dönt. Úgyszólván egyenesen, „bevezető nélkül” magával ragadja az addig közelében lévő, különálló embereket. A romboló megnyilvánulások során, mint a történetben, fontos a bűnbak keresése. Ilyenkor a józan ész keveset számít, győz az öntörvényűség.
A beszélgetést követően az előkészített kiértékelő kérdésekre válaszolva, a diákok papírra vetették gondolataikat az elhangzott műről s azok szereplőiről.
A felvetett gondolatok között volt néhány megválaszolásra váró kérdés: mint az emberek hangulathullámzása, egyes egyének véleményváltozása, a józan ész elvesztése, a csordaszellem létrejötte.
A történetben lévő szereplőkről így vélekedtek:
- kutya – életben maradásért küzdő, megvetett, kitaszított, ugyanakkor ártatlan teremtés. Bántáskor védekező, ösztönei vezérlik. Az esemény sodrásában áldozat. Rosszkor volt rossz helyen.
- gyerek – meggondolatlan, neveletlen, tudatlan és rosszindulatú. Egy felszínes családi kapcsolatnak a következményei lehetnek.
- mészáros – aranyos, segítőkész, de nehéz helyzetben gyáva, hatalmába keríti a tömeg, nem mer kiállni a kutya mellett.
- esernyős polgár – a félelem megmutatta a valós énjét, feltűnősködő, felületes, szánakozó, hipokrata és ellentmondásos egyén.
- rendőr – a munkáját végző, kissé gőgös személy.
- sajnálkozó néni – szerény
- a kapualjba húzódó emberek – nem akarnak kimaradni az eseményből, de közvetlen megélői sem kívánnak lenni.
A fentiekből világosan látszik, hogy a diákok alaposan megvizsgálták a történteket, s arra a következtetésre jutottak, hogy néha beszippanthat a váratlan események lázas áramlása, de mégis meg kell próbáljunk a lehető legemberibb módon kikerülni belőle. Egy részük az önmaguk felvállalására szavaztak. Természetesen csak akkor, ha úgy látszik, hogy a kialakult helyzetet a jóindulat vezérelte cselekedetek felé lehet terelni. Azt is elismerték, hogy néha kockáztatni kell, ha nem is jövünk ki belőle valami jól. Az idő múlásával, saját meggyőződésünk akár tiszteletparancsoló is tud lenni. Így nyugodt lelkiismerettel tudjuk majd kijelenteni, hogy miről mit gondolunk, mert amazokat tetteinkkel is tudjuk igazolni.
A diákok többek között, az alábbi művekből szeretnének foglalkozást:
- Örkény István: Egyperces novellák
- Bódi Attila: Lázadni veletek akartam
- William Shakespeare: Rómeó és Júlia,
- Kosztolányi Dezső: Esti Kornél
A visszajelzések alapján a fiataloknak tetszett az előadásmódom, és több hasonló foglalkozáson vennének részt.
A vendégnek bemutattam gimnáziumunkat. Kezdve a könyvtárral, folytatva a díszteremmel, sport teremmel és zárva az iskolamúzeummal
A műről az alábbi beszámolóban lehet olvasni:
Link: https://szekelyiskkonyvtaros.blogspot.com/2023/12/a-2023-as-olvasoi-utazas-osszesitoje-xi.html
Borbé Levente,
foglalkozásvezető
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése